Miksi vauvani on perätilassa? - ja vastauksia muihin tarjontaan liittyviin kysymyksiisi

10.12.2017

Perätila.

Tarjontavirhe.

Kaksi ehkä yleisimmin kuultua sanaa, kun puhutaan vauvan tarjonnasta. Tarjonta on asia joihin ei voi vaikuttaa, sanotaan. Vahvatahtoinen lapsi, ehkä hiukan itsepäinenkin. Tai ehkä lantiossasi on jokin mutka, joka tarjonnan saa aikaiseksi. Onko siis vauvassani vikaa, kun hän valitsee väärän asennon? Onko kehossani joku virhe?

Ei. Kehossasi ei ole virhettä. Eikä kohdussasi kasva itsepäinen lapsi joka kovapäisyyttään olisi väärässä tarjonnassa. Kyse on kehosi tasapainosta. Siksi vastaan myös ensimmäiseen väitteeseen 'ei' - se ei ole totta ettetkö voisi itse mitenkään vaikuttaa vauvan tarjontaan. Palataan vielä hetken kuluttua siihen, mitä keinoja meillä todella on vaikuttaa siihen. Aloitetaan kuitenkin ihan alusta eli siitä, mistä se johtuu, mitä se tarkoittaa ja miksi sillä on väliä. Onko tarjonta ehkä muutakin, kun kysymys perä- tai päätilasta? Mikä on tarjontavirhe ja tarkoittaako se väärää tarjontaa?

Tässä tulee heti alkuun tämän blogikirjoituksen tärkein viesti: vauva on valtavan viisas ja hän on aina oikeassa asennossa. Kyllä. Hän valitsee itse oman tarjontansa. Hän valitsee sen tarjonnan, jossa hänellä on parhaiten tilaa olla ja mistä hän löytää mukavimman asennon. Luonnollista kun sitä ajattelee, eikö vain? Tähän valintaan vaikuttaa ennen kaikkea sinun kehosi lihakset ja ligamentit ja niiden tasapaino.

Kun mietimme lantiota, näemme usein mielessämme luisen lantion ja luisen synnytyskanavan. Luisella lantion mallilla kuvastamme usein esimerkiksi sen, miten vauva syntyy synnytyskanavan läpi. Tästä mielikuvasta jää kuitenkin usein puuttumaan se kaikkein tärkein - se, miten paljon lantion läpi kulkee erilaisia lihaksia. Luisen lantion merkitys vauvan tarjonnan valinnassa on itseasiassa paljon vähäisempi, kuin usein kuvitellaan. Tässä videossa on kuvattu lantionpohja luineen ja lihaksineen erinomaisen hyvin. Videon katsomisen jälkeen todella kirkastuu, miten vauvan näkökulmasta päällimmäisenä on ensin lihas, ja sitten vasta tulee luu. Vauvan tarjontaan vaikuttaa siis paljon enemmän kohtua ympäröivät ja lantion sisäiset lihakset, kuin itse luinen lantio. Ja kun hän syntyy, kulkee hänen tiensä siis luisen lantion lisäksi myös kaikkien näiden lihasten läpi.

No mitä sitten tarkoittaa kehon tasapaino? Palataan takaisin aikaan, jolloin meidän fysiologiamme on tuhansien vuosien ajan kehittynyt. Olemme ensinnäkin kulkeneet pitkään kaikilla neljällä raajalla. Senkin jälkeen, kun nousimme kahdelle jalalle olemme keräilleet ja poimineet metsän antimia kyykyssä ja ennen kaikkea - etukenossa. Fysiologiamme siis perustuu liikkuvuuteen ja etukenoon asentoon. Tällöin kasvavan vauvan paino on kohdistunut pääasiassa raskaana olevan naisen vatsan alueelle - eteenpäin, ja samalla venyttänyt kohtua ja kohtua ympäröiviä lihaksia. Nykyinen elämäntyylimme sen sijaan on muuttunut nopeassa tahdissa. Fysiologiamme kuitenkin reagoi paljon hitaammin ja meidän keho on edelleen ajassa, jolloin elimme luonnon armoilla. 

Nykypäivänä istumme paljon ja olemme pystyasennossa. Sohvalla levätessämme nojaamme etukenon sijaan usein takakenoon. Kasvavan vauvan paino kohdistuu tänä päivänä siis eniten alaspäin suoraan raskaana olevan naisen lantiota kohti ja selkärankaa päin. Lantion ja selän lihaksen kannattelevat paljon painoa, jota alunperin ei ole siihen suunniteltu. Sen lisäksi olemme naisina tottuneita ehkä vetämään vatsaa sisäänpäin, jännittämään kohtua ympäröiviä lihaksia ja teemme myös huomaamattamme paljon asioita toispuoleisesti. Istumme usein jalat ristissä, useimmiten vielä samoin päin ja painamme autossa aina kaasua samalla jalalla. Usein voikin huomata jomman kumman puolen kehoa olevan kireämpi kuin toinen. Ja usko tai älä, myös meidän tunteemme vaikuttavat lihaskireyksiin. Stressi on mm. adrenaliinin aikaansaama tunne. Taistele tai pakene. Ja kun adrenaliini ottaa vallan kehossa, valmistaa se sinua juoksemaan. Se kohdistuu ennen kaikkea lantioon ja lonkkiin, kiristää lihakset jotta voisit juosta kovempaa. No, stressitilassa enää harvemmin juoksemme karkuun (vaikka joskus ehkä tekisi mieli). Keho ei tätä tiedä vaan reagoi vieläkin samalla tavoin kuin ennen. Siksi stressi, huoli ja pelko vaikuttavat valtavasti lantioomme ja tekee sinne usein kireyttä.

Kaikki tämä vaikuttaa kehomme tasapainoon ja vauvan asentoon. Asento siis riippuu siitä, missä kohtaa kehossa on kireyttä tai epätasapainoa ja minkä verran. Tiedämme, että vauvan pää on takapuolta suurempi ja tarvitsee siis enemmän tilaa. Jos lantiossa on kireyttä, ehkä vauva viihtyy takapuoli alaspäin koska kohdun yläosassa on tilavampaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka useimmiten vauva valitsee perätarjonnan tämän vuoksi, on myös joitakin muita syitä perätarjonnalle ja joskus ne voivat vaikuttaa siihen, että tarjonta ei muutu vaikka tekisi kehon tasapainon eteen kaiken oikein. Kehon tasapainottamisesta ei kuitenkaan ole ikinä haittaa vaan päinvastoin, siitä voi olla paljon apua esimerkiksi ulkokäännöstä tehtäessä tai perätilasynnytyksessä. Vauva on valtavan viisas ja aina oikeassa asennossa.

Asento voi tarkoittaa myös pää alaspäin viihtyvän vauvan pään asentoa lantiossa tai sen yläpuolella. Lantio on soikea samaten kuin vauvan pää. Jotta pää synnytyksen aikana pääsisi sukeltamaan lantion sisään, on soikeiden osien osuttava samoin päin. Tällä voi olla suuri merkitys synnytyksen etenemiseen ja oloosi synnytyksen aikana. Synnytyksen aikana kohtu ei supistuessaan paina pelkästään vauvaa alaspäin, vaan se myös kiertää vauvaa myötäpäivään. Vauvan asento siis vaihtuu myös synnytyksen aikana kohdun avustuksella. Jos lantion lihaksista toinen puoli on kireämpi kuin toinen, voi se houkutella vauvan pään asennon hiukan vinoon. Toisaalta, kireät lihakset voivat olla tiellä ja estää pään kiertymistä supistusten mukana. Pää ei siis pääsekään kiertymään niin, että se sukeltaisi lantion sisään, vaan vauvan pään luut voivat jäädä hankaamaan lantion luita vasten. Tämä voi joskus aiheuttaa terävää kipua alavatsalla supistuksen aikana. Ja kun pää ei pääsekään laskeutumaan lantioon, se tuntuu sisätutkimuksessa jäävän korkealle. 

Erilaisia synnytyksen kulkua hidastavia vauvan pään asentoja kutsumme usein tarjontavirheeksi. Oman kokemukseni mukaan kyse ei kuitenkaan ole mistään pysyvästä asennosta eikä missään nimessä väärästä asennosta tai viasta lantion luisessa rakenteessa. Jos synnytyksen eteneminen hidastuu, on kokemukseni mukaan useimmiten kyse jostakin lihaskireydestä, joka vaikuttaa vauvan tilaan kohdussa. Tämä tila vaikuttaa siihen, minkä asennon vauva päälleen valitsee ja samalla siihen, miten hän pääsee laskeutumaan lantiossa. Auttamalla lihaksia rentoutumaan ja venymään voimme auttaa vauvaa synnytyksen kannalta suotuisamman asennon valinnassa ja auttaa synnytystä taas etenemään. Vauva on valtavan viisas ja aina oikeassa asennossa.

Emme kuitenkaan voi suoraan vaikuttaa siihen, missä asennossa vauva on. Voimme ainoastaan pyrkiä vaikuttamaan hänen tilaansa kohdussa joko raskausaikana tai synnytyksen aikana, ja tällä tavoin auttaa häntä valitsemaan ehkä sinun vointisi ja synnytyksen kannalta suotuisamman asennon. Useimmiten tähän auttaa yhdistelmä mieltä ja kehoa rentouttavia harjoituksia. Kotona raskausaikana kannattaa venytellä säännöllisesti erityisesti pohkeita, reisiä, lantiota ja selkää. Voit sohvan sijaan silloin tällöin valita vaikka tyynyn tai joogamaton lattialla ja katsoa, minkä asennon kehosi luontaisesti valitsee, kun sohva ei määrittele asentoasi. On myös olemassa erilaisia harjoituksia, joita voit tehdä kotona jo raskausviikosta 28 eteenpäin tukeaksesi kehon tasapainoa ja vauvan asentoa kohdussa. Näitä samoja asentoja voit turvallisesti käyttää myös synnytyksen aikana. Voimme yhdessä luoda juuri sinulle ja vauvallesi räätälöidyn ohjelman koostuen erilaisista venytyksistä ja rentoutuksista tukemaan juuri sinun kehosi tasapainoa. Myös osteopaatin raskausajan hoito on erinomainen tapa tasapainoittaa kehoa. Kiinnittämällä näihin asioihin huomioita voit itse luoda mahdollisimman hyvän pohjan nautinnollisempaan raskausaikaan ja sujuvampaan synnytyksen kulkuun.

Hän on viisas lapsi, joka osaa valita itselleen parhaan mahdollisen asennon. Emme aina tiedä, miksi hän valitsee juuri tämän asennon, mutta luotamme siihen että hän itse tietää mikä hänelle on parasta. Kehosi on juuri oikeanlainen vauvallesi, se osaa kantaa häntä juuri oikealla tavalla. Voit rentouttamalla ja tasapainottamalla kehoasi antaa vauvalle lisää vaihtoehtoja joista valita itselleen se kaikista paras asento olla. Kehosi oppii pikkuhiljaa vastaamaan, kun mielesi pyytää sitä rentoutumaan ja voit tällä tavalla itse tehdä vauvalle lisää tilaa. Hän on kärsivällinen lapsi, joka mahdollisuuksiensa mukaan vaihtaa asentoa ja sovittelee itseään uusiin, kohtuun muodostuneisiin koloihin. Raskausaikana voitte rauhassa harjoitella toimivaa yhteistyötä - sinä, mielesi, kehosi ja vauvasi. Voit opetella kuulemaan raskauden ja synnytyksen aikana kehon ja vauvan viestejä ja toimimaan sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja auttaa mieltä ja kehoa rentoutumaan. Tiedät, että tämä auttaa samalla valtavan viisasta lastasi.