Miten voin vaikuttaa omaan synnytykseeni? - Hengittäminen

23.04.2018

3) Hengittäminen

Hengitä.

Niinpä. Niin itsestäänselvältä kuin se tuntuukin, ei hengittäminen olekaan täysin itsestäänselvyys, vai mitä? Sitä ei vain tule aina ajatelleeksi, sillä se tapahtuu meissä niin automaattisesti. Kuitenkin monilla tieteenaloilla tiedetään, että hengittämisellä on suuri vaikutus kehomme ja mielemme välillä, kuin silta joka yhdistää nämä kaksi toisiinsa. Kun on stressiä, hengityskin tihenee. Toisaalta tiheä hengitys voi aiheuttaa stressaavan olon. 

Synnytyksessä hengittämisellä on turvallisuuden tunteen ja rentoutumisen rinnalla monta tärkeää tehtävää ja loppujen lopuksi se yhdistää nämä kaksi toisiinsa. Kun hengität, hapettuu veri. Kun happirikas veri kulkee lihaksiin asti, helpottaa se kiputuntemuksia. Eli muista hengittää ja rentoutua, se riittää. Kun hengität, on myös kehon helpompi rentoutua. Kun hengität, jaksat henkisesti paremmin ja olosi on varmempi sekä turvallisempi. Kun keskityt hengitykseen, on sinun helpompi ankkuroida ajatukset tähän hetkeen. Hengitys on aina mukanasi, etkä tarvitse siihen mitään muuta rekvisiittaa. Mitä ikinä eteen tuleekin, voit aina hengittää.

Mitään erityistä hengitystekniikkaa sinun ei tarvitse osata. Riittää, että hengitys on rauhallista ja syvää. Kun kohtaamme voimakkaan tuntemuksen, on usein ensimmäinen reaktio pidätellä hengitystä ja jännittää kehoa tuntemusta vastaan. Siksi ainoa työ, jonka supistuksen aikana sinun tarvitsee tehdä, on keskittyä taistelemaan tätä reaktiota vastaan. Kun supistus alkaa, keskityt vain tehostamaan hengitystäsi. Rentoutumisen lisäksi se on ainoa asia, mitä sinun tarvitsee tehdä. Ei muuta. Tärkeintä on keskittyä puhaltamaan keuhkot joka hengenvedon välillä aivan tyhjiksi asti. Mieti mielummin syviä ja rauhallisia huokailuja, kuin syvään sisään hengittämistä. Sillä kun keuhkot ovat tyhjät, täyttyvät ne automaattisesti itsestään riittävällä määrällä ilmaa. Ja jos et puhalla välillä ulos, ei tila riitä myöskään uudelle ilmalle. Anna supistuksen nousta, saavuttaa huippunsa ja laskea. Ja kun supistus minuutin kuluttua helpottaa, huokaise ja päästä irti. Nyt voit levätä ja unohtaa edellisen supistuksen. Ja kun seuraava tulee, tiedät mitä tehdä. 

Muista hengittää.