Miten voin vaikuttaa omaan synnytykseeni? - Rentoutuminen

27.03.2018

On todella olemassa keinoja, joilla voimme vaikuttaa itse omaan synnytykseemme. Itse tapahtumiin meillä tosin ei ole osaa eikä arpaa emmekä me sitä hallintaa oikeastaan tarvitsekaan. Paljon tärkeämpää on ymmärtää miten keho toimii, miksi se niin tekee ja mitä voin silloin tehdä. Sillä on suuri vaikutus siihen, miten synnytyksen koemme ja miten synnytys etenee, paljon suurempi kuin tapahtumien ennustamisella. Voit lukea ensimmäisestä keinosta vaikuttaa synnytykseen, Turvallisuuden tunteesta, edellisessä blogipostauksessani.

2) Rentoutuminen

Rentoutumisella tarkoitan sekä kehon, että mielen rentoutumista. Kun keho on rento, säästät voimiasti. Aktiiviset lihakset väsyvät helposti aivan huomaamattamme ja se kuluttaa herkästi voimia. Kun keho on rento ja säästät fyysisiä voimavarojasi, on mielen myös helpompi uskoa siihen, että olet todella vahva jaksat koko ajan eteenpäin. Samalla veri kulkee lihaksiin asti helpommin, kun lihassäikeiden välissä vapautuu tilaa verisuonille. Hapekas veri lihaksissa helpottaa kiputuntemusta ja auttaa sinua jaksamaan.

Kun vauva laskeutuu supistusten myötä lantiossa, tulee hän sinun lantion pohjan lihasten läpi venyttäen hiljalleen itselleen lisää tilaa. Tällä on suuri merkitys synnytyksen etenemisen kannalta. Rennot lantion pohjan lihakset vapauttavat vauvalle tilaa noudattaa kohdun tekemää työtä, eli laskeutua lantioon ja hakeutua suotuisaan asentoon synnytyksen kannalta. Ja kun vauva pyrkii joka supistuksella hiljalleen venyttämään lantion pohjan lihaksia ja lihakset ovat myötäävät ja rennot, helpottaa se sinun oloasi supistuksen aikana. Lisäksi se helpottaa kohdun työtä ja auttaa kohtulihasta jaksamaan ja tekemään työtä tehokkaasti niin, että synnytys etenee. Ja kun keho on rento eikä pinnistele supistustuntemusta vastaan, on sinun myös huomattavasti helpompi hengittää eikä hengitystä tule pidäteltyä huomaamatta. Tällä on suuri merkitys mm. veren hapettumisen ja synnytyksen aikana heräämien tunteiden kannalta. Voit lukea vielä lisää hengityksestä, kolmannesta keinosta vaikuttaa synnytykseen, seuraavassa blogipostauksessa.

Rentoutumisella on siis moninainen merkitys jaksamiseen ja supistustuntemuksiin synnytyksen aikana. Käytännössä rentoutuminen tarkoittaa sitä, että joka tilanteessa pyrit kuulemaan omaa kehoasi ja säästämään voimiasi. Tämä jo itsessään voi vaatia harjoittelua raskausaikana, sillä emme aina ole niin tottuneita kuuntelemaan kehomme tarpeita. Kun hakeudut asentoihin, joissa on helppo päästää kaikki lihakset löysiksi, hakeudut todennäköisesti juuri siihen asentoon johon vauva toivoo että hakeutuisit helpottaaksesi hänen syntymistään. Samalla voit levätä ja käydä säästöliekillä, kiinnittää supistukseen juuri sen verran huomiota kun tarvitsee ja päästää sitten irti, jäädä siihen hetkeen ja lepäämään ja nauttimaan supistuksen välin. Voit rentoutua puolison tai tukihenkilön kanssa sylikkäin, tankata rakkautta ja hyvää oloa, voit kellua ammeessa painottomana, voit tehdä lattialle säkkituolista pesän ja heilutella lantiota. Ja nauttia siitä, että se sama rakkaus joka vauvan sai alkuun, auttaa  nyt häntä saapumaan luoksenne.

(Seuraavassa kirjoituksessa Hengittäminen.)