Kehon tasapainoitus raskauden ja synnytyksen tueksi

Perätila ja vauvan pään eri asennot kohdussa

Onko vauvasi perätilassa? Onko aiemmassa raskaudessa vauva ollut synnytyksen etenemisen kannalta epäsuotuisassa asennossa, esimerkiksi avosuisessa tarjonnassa? Tuntuuko sinulla liitoskipuja tai onko häpyluuliitoksesi kipeä? Tuntuuko hengittäminen raskaalta? 

Vauvan asennolla ja kehon tasapainolla voi olla merkittävä rooli vointiisi raskausaikana ja synnytyksen kulkuun. Vauva valitsee nimittäin kohdussa asentonsa itse sen mukaan, miten hänellä on parhaiten tilaa olla. Kohdussa vauvaa ympäröi monet lihakset: lantionpohja, kohtulihas sekä pallea. Nämä ovat suuressa osassa vaikuttamassa siihen tilaan, joka vauvaa ympäröi. Vauva voi mm. näistä syistä valita joko perä- tai päätarjonnan ja päätarjonnassakin monia eri pään asentoja. 

Emme voi suoraan vaikuttaa vauvan asentoon, mutta voimme rentouttamalla, venyttelemällä ja tasapainoittamalla kehoa pyrkiä vaikuttamaan siihen tilaan, joka vauvaa kohdussa ympäröi. Sitä kautta voimme auttaa vauvaa valitsemaan itse itselleen uuden asennon. Tällä tavalla voimme tukea vointiasi raskausaikana sekä synnytyksen luonnollista kulkua. 

Hoidon aikana räätälöimme juuri sinulle ja vauvallesi sopivan ohjelman, joiden avulla voit tukea kehosi tasapainoa ja vauvan tarjonnan valintaa. Raskausviikon 33 jälkeen voimme myös tunnustella vauvan asentoa kohdussa. Näitä harjoituksia voit itse jatkaa kotona raskausviikkoina 28-35+6 kerran viikossa ja raskausviikon 36 jälkeen jopa joka päivä.